thisyoungblood.blogg.se

Om att bli äldre och starkare i en värld som bara blir yngre och svagare. Om känslor. Om glädje. Om ångest. Om musik. Om val. Om värderingar. Om dig. Om ALLT som rör MIG.

I nöd och lust

Kategori: Allmänt

Jag tänkte på dig idag när jag klickade mig igenom låtarna på telefonen. Du har rätt, "Hälsingland" med Thomas Andersson Wij är faktiskt en helt okej-bra låt. Inte fullt så bra som Håkan Hellströms "Kär i en ängel" som du bad mig att spela flera gånger den där gryningen när vi sågs för första gången, men ändå. Allt som du rör, allt som du säger, det ger mig hopp. De ändlösa telefonsamtalen präglas av nickar och medhåll. Jag har aldrig träffat någon som älskar "Ghost of Tom Joad" med Bruce Springsteen lika mycket som jag, ingen har någonsin gett mig medhåll när jag påstått att munspel är det vackraste instrument som finns och att det är hjärtskärande fint i just "Ghost of Tom Joad". Ingen annan på den här jorden kan få mig att hålla mig vaken tills solen åter stiger, bara för att få höra rösten och skrattet innan jag somnar. Om jag säger att det räcker för mig att sitta här i min svarta fåtölj endast iklädd ett oversizat linne och lyssna till ditt Norrländska mummel om konserter och ett liv som bara finns i drömmarna klockan 4 på morgonen, räcker det då för dig att sitta i din bil i gryningen dag ut och dag in och höra mig sväva iväg? Jag vill ha något som håller, en vänskap, något som pågår utan förhoppningar. En relation med en annan människa där jag kan pratat när jag har något att säga och endast lyssna när jag inte kan yttra något av värde. En relation där jag kan knipa igen käften i en vecka utan att du tvingar ur mig något. Jag vet att du är den ENDA jag känner som kommer att tillåta detta, en förutsättningslös vänskap. Jag bor i Stockholm, Sveriges huvudstad, en stad som aldrig sover. Jag trivs här bland människor som byggt upp falska fasader för att skydda sig själva, bland människor som kommer och går. Du bor i Norrland, i ett hus i skogen, i en by där alla känner alla. Du trivs där bland människor som är äkta, människor som stannar kvar. Du har ditt liv och jag har mitt liv, och någonstans så räcker det för mig. Om jag får leva i din värld några timmar i gryningen så räcker det bra för mig. Så, min själsfrände, min bästa vän, mitt livs kärlek, genom en telefonledning kommer jag förevigt att finnas med dig. I nöd och lust.
 
Jag slår på "Hälsingland", jag ser dig. Det räcker för mig.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: